Fortsätt till huvudinnehåll

Tips för vinterlöpning

Snökanonerna går för fullt på Ormberget sedan igår morse. Om det fortsätter vara kallt så kan man åka på delar av konstsnöspåret redan till helgen säger de. Håller tummarna för det. Idag är det -10 och krispigt i luften. Solen skiner.

Nu får rullskidorna stå till våren och de dubbade IceBugs-skorna och löpartakterna plockas fram tills det är åkbart med vanliga skidorna i spåren. Äntligen dags för den bästa löpningen, vinterlöpning.

Självklart ska man inte springa iväg och köpa allt det här jag listar nedan för att kunna springa fastän sommaren är över. Kanske finns någon enstaka sak i listan som kan underlätta och motivera att man kommer ut och springer i vintermörkret. Eller så har man redan hittat rätt för sin egen vinterlöpning och behöver inga nybörjarråd. 


Tips för vinterlöpningen när det är kallt och mörkt:

Reflexer. Det där som alla tycker är så pinsamt att ha på sig. Mitt liv är viktigare än så och en reflexväst jag trivs i är värt varenda krona. Särskilt dyrt är det inte heller, och det finns olika typer om man nu är lite känslig för hur det ser ut. Kompletterar gärna med reflexer på arm och ben då det är kroppsdelar som är i rörelse mycket och syns bra därför.

Dubbade skor eller löparbrodar med dubb om det är halt. Det finns de som gillar dubbat och det finns de som hellre springer i vanliga skor och istället anpassar löpsteget till halkan. Som den motionär jag är väljer jag dubb alla gånger. Då kan jag fortsätta springa med ett avslappnat löpsteg och slipper de skador jag får när jag springer och spänner mig för att inte halka. I alla år då jag sprungit utan har jag fått ont i höfter, knän och benhinnor för att jag får ett ansträngt löpsteg när det är halt. Började för två vintrar sedan med broddar som jag trädde på skorna och när de var slitna efter en säsong så slog jag till på ett par färdigdubbade IceBugs-skor. De står också emot en del slask och väta.

Ett bra merinoullsunderställ är guld värt. En grundregel jag har är att klä mig i många tunna lager. Ett tunnare merinoullsställ närmast kroppen för lite mindre kalla dagar och ett varmare när det är riktigt kallt. Bomull närmast kroppen är riktigt dåligt kalla dagar då det behåller fukten när det blir blött och kyler ner kroppen. Det finns även bra underställ i syntetmaterial som transporterar ut fukten till mellanlagret om man inte gillar merinoull. Merinoull i sin tur värmer fortfarande fastän det är blött.

Som mellanlager har jag gärna en windstopper-tröja när det är riktigt kallt. Här behöver man hitta hur man själv trivs i olika väder. Det är svårt att säga vad som är bra för alla. Jag gillar mina tröjor för skidåkningen extra bra om det är bitigt och blåsigt ute. De både värmer och bryter vinden fint. Är det inte riktigt så kallt så då har jag en tunnare långärmad löpartröja mellan underställ och jacka istället. Den fångar upp den blöta svetten som transporteras ut av understället bland annat och ser till att man är torr och varm närmast kroppen.

Jacka för löpning kan vara skönt som yttersta skalet på överkroppen för att skydda mot vind och regn. Jag har en tunn sådan och fyller på med lager under om det behövs beroende på temperatur.

Windstopper-väst. Själv använder jag en tunn lättviktsväst som bryter vinden bra och den har jag utanpå jackan om jag behöver ett litet lager till. Finns även värmevästar som hjälper till att behålla värmen när det är extra kallt. Den är skön även när man värmer upp.

Byxor med windstoppermaterial fram eller bara varmare löparbyxor helt enkelt kommer man långt med innan det blir för kallt. Det finns de som är lite fliesigare på insidan för att värma bra. Vindavvisande överdragsbyxor kan vara skönt i en del oväder har jag märkt.

Merinoullsstrumpor eller andra lite varmare löparstrumpor kan vara skönt om det är blött och kallt. Merinoull värmer även om det blir blött och då behöver de inte vara jättetjocka men ända ganska varma om man inte får plats med allt för tjocka strumpor i sina vanliga löparskor.

Värmeväxlare som till exempel AirTrim med sport- och racingfilter. Jag är rädd om mina köldkänsliga luftrör. Om de börjar bråka kan det ta lång tid innan de återhämtar sig igen. Märker jag att jag får hostattacker efter passet då det börjar bli kallt så vet jag att det är hög tid att börja använda värmeväxlaren. Jag har flera olika utbytbara filter till värmeväxlaren som jag lätt byter ut beroende på hur mycket luften behöver värmas upp.

Säkra mobilen mot kylan. Om man använder träningsapp i mobilen kan man fundera på att säkra den mot kylan om den är känslig för kyla och värmeväxlingar. Min telefon stänger av sig så fort den blir kall. Inte ett problem om man har en telefon anpassad för blöta utomhusaktiviteter, men om den inte klarar det så använder jag en enkel fuktsäker telefonpåse för mc-åkning som jag stoppar innanför kläderna.  Jag ställer in fördröjning på starttiden i RunKeeper-appen tillräckligt långt innan för att hinna stoppa undan telefonen och stänga igen kläderna ordentligt mot kylan innan jag springer iväg. Inte optimalt men jag har så mycket andra roliga träningsprylar jag köpt och köper på mig så turen har inte kommit till en dyr, fin, rolig löparklocka än.



Kanske kan något av tipsen vara till hjälp. Själv får jag ofta vända nere i porten och springa upp och hämta reflexerna då jag lätt glömmer ta på mig dem.

Kommentarer