Fortsätt till huvudinnehåll

Åka skate med klassiska skidor?

En fråga jag hade när jag började åka längdskidor förra säsongen var om man kan åka skate med klassiska skidor och klassiska pjäxor när man provar på det på den där nybörjarkursen som jag tänkte gå. Mina skidåkande kollegor tittade skeptiskt på mig och sa att ja, jag kan ju prova. Om jag vill. Det gjorde jag. Och det gick inget vidare. Det slutade med att jag lånade en uppsättning skidor och pjäxor av skatemodell istället den vintern.

De klassiska skidorna blev på tok för fladdriga och för långa för skateåkningen. Pjäxorna är inte lika stabila och skidorna for åt alla håll. Benen krampade och jag tyckte mest det var livsfarligt att försöka. Så fort jag fick på mig riktiga skategrejer gick det mycket bättre. Det är skillnad!

Första åkturen på riktiga skateskidor blev jag rädd att jag inte skulle kunna börja åka alls i och för sig. Det tog inte många meter (jag överdriver inte) så hade jag kramp på framsidan av underbenet. Jag fick stanna mycket ofta för att få det att släppa lite. Tänkte att det här kommer ju aldrig att gå. Tack och lov försvann det efter en stund. Redan andra gången var underbenen mycket bättre och tredje gången var det nästan borta.

I år hade jag tänkt hålla mig till klassiskt eftersom jag inte hade några egna skateskidor. Hur det nu begav sig så slutade det ändå med ett köp av skateutrusning också. Detta redan innan säsongen var igång. Och tur var väl det. Det har varit väldigt svårvallat hittills i vinter och då är det bättre att slänga fram skateskidorna som går bättre i den typen av före.

En annan fråga som dyker upp lite här och var är om det går att åka klassiskt med skatepjäxor. Det skulle inte jag försöka mig på om det inte är ett par kombipjäxor som är gjorda just för detta. rena skatepjäxor är väldigt stabila runt fotlederna och styva och hindrar den rörelsen som man gör i klassisk skidåkning. man får förmodligen väldigt ont om man ger det ett försök med rena skatepjäxor. 

Kombipjäxan däremot är en kompromiss för att passa båda stilarna. Själv köpte jag inte det då många förra året rådde mig till att köpa riktiga rena skatepjäxor. Detta för att få mesta möjliga stöd för den åkningen. Det är såklart en avvägning man själv får göra. Det kostar ju väldigt mycket pengar att köpa två uppsättningar av allting om man vill åka båda stilarna. Jag valde att dela upp det hela på olika säsonger och väntade med skateutrustningen för att ha råd att köpa det jag verkligen ville ha istället.

En kombipjäxa jag faktiskt har köpt är rullskidpjäxan som jag har till just klassiska rullskidåkningen. Fick tipset av en kille som jobbar på Elpex som tillverkar mina rullskidor. Jag kände att jag ville ha den extra stabiliteten även i klassisk rullskidåkning och jag har varit jättenöjd med den kombinerade pjäxan i det fallet. Det är ju som bekant lite extra vingligt som nybörjare på hjul så att säga.

Kommentarer