Fortsätt till huvudinnehåll

Hur mycket pengar lägger du på träning

Hur mycket pengar lägger jag egentligen på träning och träningsprylar? Det här var ju bara dumt att börja fundera på inser jag på en gång. Tankarna far iväg, och snabbt blir det lite obehagligt.

Längdskidåkning, löpning och gymmet. Bara det är ju en förmögenhet. Till det kommer enduron. Det senare vet jag inte om jag vill räkna till träningskontot i och för sig. Den är ju ett rent nöje där träningseffekten är en mycket bra sidoeffekt.

Fast å andra sidan är all träning för nöjes skull i någon mening. Annars skulle jag inte hålla på. Det är ju dessutom samma plånbok pengarna kommer ifrån.

Från samma plånbok går det å andra sidan inte iväg särskilt mycket pengar till utlandsresor, festkvällar på stan eller dyra krognotor. Inte heller lägger jag pengar på särskilt dyr inredning. Inte en trendig garderob heller för den delen. Byter inte heller bil till en statusbil med fälgar extra allt, bara för att. Kanske har jag bara prioriterat det som ger just mig mycket i vardagen, träningen.

Vem försöker jag övertyga? Mig själv såklart. Fast å andra sidan är ju hälsa en investering i mig själv och min framtid så visst får det kosta en del, om jag bara har möjlighet. Den bästa träningen är den som blir av. I längden är det ju den träning som är rolig att utföra som blir av regelbundet, kan jag tycka. Sällan är det väl roligt att träna om man har dåliga och utslitna träningsgrejer.

Bra träningskläder avsedda för det man tänker träna mycket av är motiverande i alla fall. Kläder som gör att man kan röra sig obehindrat och som är tänkta för de förutsättningar som är för dagen till exempel. Skor med rätt stöd, drop och dämpning för rätt person om man springer är en skadeförebyggande åtgärd. En smidig vindavvisande löparjacka och en tunn merinoullströja under är alltid bekvämt. Små saker som gör det lite behagligare en obekväm löpartur i regn och rusk.

Vågar inte räkna ihop vad all träning kostar på ett år. Det är garanterat mer än jag vill veta. Å andra sidan så nöter jag ju ut dem efter hand vilket borde betyda att de används. De är inte köpta i onödan.

Jag får vara glad så länge jag inte får för mig att börja träna cykling. Där har jag fått för mig man kan lägga ännu mycket mer pengar.

Kommentarer