Fortsätt till huvudinnehåll

Utvärdering av min första GPS-klocka

Igår var jag ute och sprang med min löparklocka. Kom då att tänka på alla funderingar jag hade när jag skulle köpa en sådan. Jag undrade om jag då skulle tycka att det var värt det, och hur mycket pengar jag skulle lägga på den i så fall. Nu är väl rätt tillfälle att fånga upp erfarenheterna och utvärdera hur det gått. Detta medans jag fortfarande kommer ihåg mina funderingar menar jag.

Priset 
När jag skulle köpa en löparklocka var jag inte beredd att lägga särskilt mycket pengar på en klocka som gör samma jobb som Runkeeper i telefonen. Jag har så mycket roliga intressen att lägga pengar på, så jag ville hålla igen lite på kostnaderna här. Därför blev urvalet av klockor begränsat.

Tålig mot kyla.
Problemet med Runkeeper i telefonen var att telefonen inte uthärdar kylan en kall vinterdag i Norrbotten. Tränar gör jag även när det är riktigt kallt. Jag har alltså hittat en viktig faktor i valet av löparklocka.

Tålig mot regn.
Ett annat bekymmer jag haft många gånger är att telefonen klarar fukt dåligt och måste fuktsäkras. Att dra igång träningsappar med telefonen i plastpåse nedstoppade i valfri ficka är inte optimalt. En GPS-klocka för mig behöver alltså fungera för regniga dagar, och när man blir svettig och blöt under kläderna.

GPS-registrering
Jag uppskattar när klockan kan tala om vart jag varit och hur långt jag sprungit. Lite roligt är det också att se om det varit mycket uppför eller utför och matcha det mot vart det känts som tyngst eller lättast. Höjdmätningen behöver inte vara exakt däremot, även om det är tacksamt. Att mäta rundans längd är liksom lite av en basfunktion, och då vill jag ju att den biten fungerar bra.

Skapa egna pass/ intervaller.
Min löpträning är upplagd efter ett program som jag följer, och det innehåller alla möjliga roliga varianter av intervaller. Därför vill jag kunna programmera klockan själv och inte var hänvisad till några få fördefinierade. Den funktionen var ett måste-krav på min lista.

Puls
Först tyckte jag att det var sak samma om klockan skulle ha pulsmätning eller inte. Nu är jag glad att klockan har det då jag jobbar lite löst efter pulszoner när jag springer. Vill gärna hålla koll på att jag är någorlunda i rätt härad med pulsen på olika pass. Särskilt när jag följer upp ett pass efteråt för att lära mig vad jag kan göra bättre till nästa gång jag kör ett liknande pass. Pulsband passar mig bättre än mätning av puls på handleden då jag vill kunna ha klockan utanpå jackärmen.

Knappar eller touch-skärm. 
Man får säga vad man vill om hur mycket snyggare touch-skärm är än gamla knappar. Problemet är hur bra skärmen fungerar i regn, kyla och rusk. Klassiska knappar fungerar när det är kallt och blött och när man har valfria vantar på sig. Man känner vart man ska trycka utan att behöva se vad man gör. Min klocka behöver definitivt traditionella klassiska fulknappar om jag ska vara nöjd.

Hur slutade jakten då?
Anledningen till varför jag köpte exakt den klocka jag köpte var en ren tillfällighet. En kollega till mig hade den till övers, då han gått över till ett märke och en modell han trivs bättre med. Det är en mycket kompetent klocka även om den inte säljs längre. De jag pratat med som haft en likadan har mycket gott att säga om den. För en rimlig peng fick jag köpa loss en riktigt bra klocka. Det tackar jag ödmjukast för!

Den har tagit han om alla de saker jag vill att den ska fixa exemplariskt. Intervallerna jag vill träna på passet fyller jag i på nätet och tankar över via Garming connect-sidan. Man får med en liten usb-mojäng när man köper klockan, och som man pluggar in i datorn och så får man trådlös överföring av datat som ska i och ur klockan. Pulszonerna fick jag ställa in separat i klockan då jag inte fick över dem automatiskt, men det löste sig ju fort efter att jag råkat springa med dem felinställda en gång.

Det tar en stund innan klockan hittar satelliterna som den behöver innan passet, men jag har inget att jämföra med så vet inte om det är längre eller kortare tid än andra motsvarande löparklockor för samma pengar. Räcker utmärkt för mig i alla fall, då jag knäpper igång den och lägger den i fönstret innan jag byter om till träningskläderna. Då är den klar när jag är ombytt.

Nu fungerar pulsbandet också som det ska. Garmins eget som jag fick med klockan var utslitet och fungerade inte längre när jag tog över det. Istället köpte jag Polars pulsband som passar med Garmins enhet och som man knäpper fast på den istället. Jättesmidigt.

Jag är mycket nöjd med mitt val att köpa klockan. Tro det eller ej, det har faktiskt blivit mycket roligare och smidigare att träna jämfört med att krångla med telefonens app. Särskilt kalla och blöta dagar då motivationen är låg nog som den är ändå, och steget till att komma ut på ruskrundan har blivit kortare.

Garmin 310XT 





Kommentarer