Fortsätt till huvudinnehåll

Bra start på träningsåret 2016

Vecka 1 på nya året 2016 kan sammanfattas med kallt ute, icebugs är grymma och träningsprogrammet med funktionella träningen måste vara planerat av en sadist.

Så här har träningen sett ut första veckan:

Längdskidor 3 pass

  • Kallt och svårt att klä sig rätt. 
  • Värmeväxlare (AirTrim) för inandningsluften och för att luftrören ska överleva.
  • Passade på att välja klassisk åkning då det var förhållandevis ”lättvallat”. Kärvt i snön av kylan och då passar klassiskt bättre än skate. 
  • Ont om snö, konstsnöspåret 2,5 km som fick duga. Sena pass, ibland med pannlampa. 
  • Gott om plats i spåret då många inte ids åka när det är så pass kallt.


Löpning 3 pass

  • Ett kvällspass ute i mörkret och ett lunchpass i dagsljus. Tredje passet på löpband på gymmet före funktionella träningen.
  • Isigt och IceBugsen fick göra sitt jobb vilket de gör fantastiskt bra.
  • Kallt och värmeväxlaren fick göra sitt jobb för att skona luftrören.
  • Mörkt på kvällarna och pannlampan kom till användning både på löparrundan och i skidspåret.
  • Erfarenhet att ta med sig till resten av vintern är att välja en jacka med tillräcklig rörelsevidd för att den ska hålla kylan borta bra.
  • Löpband är en mental plåga när man vet hur skönt det kan vara att precis rätt klädd och med dubbade skor springa utomhus. Oavsett väder. I alla lägen.


Gym 2 pass

  • Två mycket tunga pass. Med pannben och viljestyrka fick det bli alla fyra varven på programmet.
  • Jag vet inte vad jag ska dra för slutsats av de passen. Antagligen att jag är i stort behov av att fortsätta jobba på för att det ska bli mindre plågsamt. 
  • Får förmodligen skylla mig själv som kör på så pass mycket belastning på kettlebellssvingarna så att jag nätt och jämt tar mig igenom passet. Det ska vara obekvämt om det ska ge effekt. Annat vore väl bortkastat.
  • Är otroligt tacksam att jag har sambon att träna med så att vi kan peppa varandra att genomföra det hela. Tack!


Nu går vi in i vecka 2 för det här året. Siktar på två kurstillfällen med skidåkning denna vecka, några pass löpning och att få veckans två pass med funktionell träning på gymmet att flyta på och gå lite lättare.

Kommentarer