Fortsätt till huvudinnehåll

Allt behöver inte vara perfekt.

Jag vill ha mat. Riktig mat. Inte snabbprocessade plastförpackade varor som producerats kostnadseffektivt på kortaste möjliga tid. Inte matvaror framtagna med snabbmetoder och genvägar. Inte framtagna med "moderna" hjälpämnen för att det ska ta så kort tid som möjligt att tillverka maten, och för att det ska gå att hantera så stora mängder råvaror som möjligt med minsta besvär.

Baka bröd är en sådan sak. Det bröd som blir gott är det som får ta tid att baka. Det där brödet i allmänna bröddisken i affären är en billig och snabb lösning när man behöver fylla på skafferiet. Men ´goddammit´ vad det smakar dåligt och vad trist magen tycker att vardagen är helt plötsligt. Ja jag får ont i magen på riktigt. Och nej det är inte glutenintolerans. Vet inte vad, men något som inte händer med mitt hembakade bröd i alla fall. Snabbjäst i degen? Halvgräddat? Det köpta brödet verkar vara snabbprocessat och kostnadseffektivt framtaget i alla fall. Billigt och snabbt att slänga ner i shopping-korgen för mig som kund också.

Nackdelen med att baka sitt eget bröd, om man också vill ha lite variation, är det där med att det tar tid. Varje moment tar inte särskilt lång tid, men väntan mellan. De där stunderna då degen ska jäsa en viss tid ska liksom passa in i allt annat man gör.

Som mina dagar ser ut nu behöver jag baka bröd och tvätta träningskläder under helgen eftersom jag jobbar hela dagarna på vardagarna. Vi har inte plats för separat tvättmaskin i lägenheten, och det finns bara två små långsamma hushållstvättmaskiner i tvättstugan, och ett torkrum med en gammal fläkt och en liten torktumlare. Tvättstugan behöver man boka minst en halv dag varje gång för att hinna tvätta alla veckans träningskläder och få allt torrt. En vardagkväll räcker alltså inte. Vi har alltså skaffat oss ett annorlunda lördagkvällsnöje varje vecka. Ett val som görs, ska det tränas får det tvättas på lördagar. Ingen lördagstvätt så blir det ingen träning. Inget konstigt med det.

En typisk "myslördag" hemma alltså. Vi gillar ju att titta på film och serier hemma i soffan när vi är lediga. Ofta drar jag igång tvätten innan, börjar titta på ett avsnitt av någon bra serie, pausar för att byta tvätt och dra igång brödbak, tittar vidare på avsnittet. Drar igång ett nytt avsnitt, pausar för att fixa med tvätt eller bröd... och så där fortsätter helgens filmer och serier att bli sönderhackade. Känns ju som att jag är ett fantastiskt bra sällskap. Hur gör alla andra som inte äter köpebröd, tränar mycket och bor i lägenhet utan tvättmaskin? Också ett val man gör. Titta på film eller rena kläder, rent hem och vettigt tillagad mat?

Till de bättre matvanorna då, som jag saknar i övrigt alltså. Det blir tyvärr fortfarande mycket halv- och helfabrikat hemma. Kunskapen och medvetenheten finns, men det där med att sy ihop det med verkligheten är väl det som inte alltid orkas med. Det är ju ganska tråkigt att vara hemmets projektledare, planera handling, matlista, tvätt, brödbak och städ i ett schema som ingen egentligen har lust att följa. Allra minst jag själv.

Tar det steg för steg, det här med en sundare vardag. Ser vart det landar. Brödet är en bra början och ett första steg. "Snabba" bröd som tar 4 timmar att göra blir det om jag behöver baka på en veckodag. Då får jag helt enkelt stanna hemma från träningspasset den kvällen. Surdegsbröden får vänta till helgerna då de tar 12 timmar eller så att administrera. Även då kan det väl inträffa att ett eller annat träningspass inte är tillräckligt välplanerade för att bli av för att det krockar med livet.

Nästa steg för ett bättre jag blir att kicka igång lite gratänger och grytor i ugnen för att ersätta halv- och helfabrikaten några av vardagarna. Kanske denna vecka. Eller nästa måndag. Eller vilken måndag som helst. Då menar jag inte att göra dem med en massa halv- och helfabrikat, färdiga mixer och färdiga såser och baser, eller färdiga kryddblandningar. Det är ju det jag försöker komma bort ifrån.  så fall kunde jag ju lika gärna köpa helfabrikaten igen.

Egentligen började jobbet mot bättre hälsa och mer energi i vardagen långt tidigare än brödbakandet, med att få in träningen i vardagen igen. Det är väl det som stökar till maten, tillsammans med bokade tvättider och brödbakstider. Ganska mycket oftare stryker träningen på foten nu igen, för att få bättre kvalitet på vad som går in genom kakhålet. Precis när jag kommit igång med träningen och allt. Så synd men kanske nödvändigt i mitt fall. Ja, jag väljer ju själv.

Jag vet att det finns massor med människor som med stolthet ägnar all sin tid till att projektleda familjen genom strikta minutiösa scheman med förberedelser, planering och oändligt tjatande på resten av familjen varje dag. Detta för att hinna med att träna, äta nyttigt, få alla på plats på rätt tid, få hem alla i rätt tid. Ser till att rätt personer äter rätt saker vid rätt tillfälle, och att mat finns hemma och tillredd till alla alltid. Man får bara se upp att man inte försätter sig i en känsla att man misslyckas, när oförutsedda händelser gör att planer utan marginaler går i stöpet.

Jag tar det med ro. En sak i taget. Ibland inte alls, ibland lite mer. Accepterar ganska mycket som inte är perfekt. Kanske blir det andra rutiner när vi får flytta in på nya stället, med egen tvättmaskin och allt. Då kanske det är läge att fixa till ytterligare någon parameter i vardagshälsan.

Allt kanske inte behöver vara perfekt. Att alltid träna rätt och äta rätt är ingen garanti för att man inte råkar ut för en massa sjukdomar. Att förbättra lite här och lite där kan däremot göra att man minskar risken för att råka ut för viss typ av "otur" vad gäller sjukdomar och annat. Om man bara inte ersätter en dumhet med en annan när man fått bort en dumhet. Allt beror liksom på.

Kommentarer