Fortsätt till huvudinnehåll

Brödnöd

Bröd. Det tar tid att baka men vad gör man inte. Vanliga brödet i butiken är verkligen inte gott. Får ont i magen också av köpebröd, varför får jag det? Finns ju ingen logisk förklaring. Varför får jag inte det av brödet man bakar hemma, jag har ju inte uteslutit någonting av det man vanligtvis brukar vara känslig mot?

Min högst okvalificerade gissning är att det tillsätts saker som jag inte klarar av riktigt, för att det ska vara lätt att producera brödet. Det  är i alla fall inte för att det inte ska vara torrt, för det är det så fort det kommit ur påsen direkt från affären. Nej, lika bra att ge upp det där med köpebröd och baka själv.

Hade tänkt sticka mellan med ett skidpass på Ormberget ikväll men det blir det inget med. Valet var antingen träna och köpa bröd jag inte vill äta. Eller att lägga 2,5 timmar på att baka bröd och hoppa över kvällspasset med träning. 

Tränat har jag ju ändå gjort på lunchen idag, då jag var med på jobbets hälsoutmaning på ett Cardio Cross-pass. Mycket bra träning, så jag behöver kanske inte stressa upp mig för att det inte blev skidor ikväll. Bättre få ihop ett par brödlimpor så det går att fixa träningen resten av veckan som det är tänkt. 

Kräsen är jag däremot. Vill ju göra brödet ordentligt så det blir ju lite krångel att få till timing med alla moment som behövs, för de bröd jag vill ha. Nu blev det ett bikarbonatbröd med mycket nötter och frön som går att göra i ett svep och tar två och en halv timme med gräddning. De andra sorters bröd jag tänker ge mig på är några olika surdegsbröd, som behöver en surdegsgrund att hantera innan man gör bröddegen. Degen i sin tur ska jäsa i några omgångar och det hela drar ut på tiden och tar si så där 12-21 timmar beroende på vilket bröd man gör. Det vill till att man är hemma lite nu och då och gör de moment som ska göras. En dag då jag jobbar går alltså bort för flera av bröden.

Har lite svårt att hantera veckans träning utan bröd som komplement, och extra stöd, i mathållningen, så det är väl lika bra att se till att den biten är något som fungerar.


Kommentarer