Fortsätt till huvudinnehåll

Något slags utvärdering

Nu tänkte jag slänga ihop en liten utvärdering av de 6 första veckorna detta träningsår. Ska bli intressant att jämföra vart efter som jag kommer ihåg att göra utvärderingarna, och se om någonting förändras på vägen.
  1. Gör jag några framsteg? 
    • Längdskidor - Teknikmässigt går det framåt. Jag orkar även mer konditionsmässigt tror jag, men huvudfokus har varit på teknik och att överleva ett pass.
    • Funktionell träning - Orkar mycket bättre och kör på med tyngre belastning.
    • Löpning - Här händer det inte mycket alls då löpningen står tillbaka för längdskidorna.
      .
  2. Når jag mina mål?
    • Längdskidor - Ja, absolut. Jag är bara lite otålig och glömmer ofta bort att se hur mycket jag förmodligen utvecklas. Det finns ju gott om utvecklingspotential om man säger så.
    • Funktionell träning - Ja, men jag skulle vilja köra passen lite oftare så jag inte börjar halka efter.
    • Löpning - Jag försöker bara hålla lite hjälpligt liv i löpningen nu under skidsäsongen så det går väl enligt plan. Fokus ska ju inte vara här just nu.
      .
  3. Vad har jag lärt mig?
    • Längdskidor - Massor av nödvändig teknikträning.
    • Funktionell träning - Att det går ju att öka belastningen även om man ibland inte riktigt tror det.
    • Löpning - Att jag inte behöver ha panik över att jag inte kommer ut och springer så ofta och långt just nu. Det är ju inte det jag ska hålla på med nu.
      .
  4. Finns det något jag kan ändra på?
    • Längdskidor - Komma ut i spåret tillräckligt ofta och tillräckligt länge för att fortsätta utvecklas. Det finns ju utvecklingspotential som sagt.
    • Funktionell träning - Träna oftare.
    • Löpning - Så småningom låta löpningen ta plats igen.
      .
  5. Titta tillbaka på senaste veckorna, när fungerade det bra? 
    • Längdskidor - Förra veckan. 
    • Funktionell träning - Förra veckan och veckorna då det inte är något annat som inte är träningsrelaterat som stjäl tiden.
    • Löpning - Veckor då jag kommit ut på ett pass löpning på fredag lunch.
      .
  6. Vad var det som gjorde att det fungerade bra till skillnad från en dålig vecka? 
    • Längdskidor - Tog mig tid att åka både i veckan och på helgen. Kortare pass på kvällarna och längre på helgen.
    • Funktionell träning - Antingen när jag är med på jobbets pass på måndagar och torsdagar, eller när jag inte har andra saker planerat på kvällar och helger. Som After Work eller hus-ungdoms-katt-å-hund-vakt.
    • Löpning - Lunchpass är väl det som får plats.
      .
  7. Vad ska jag göra för att det ska fungera lika bra denna vecka?
    • Längdskidor - Två till tre kvällspass. Helgen går ju bort med konferens.
    • Funktionell träning - Ett till två pass i veckan. Helgen går bort med konferens.
    • Löpning - Får vi se om det blir av på grund av konferensen.
      .


Kommentarer