Fortsätt till huvudinnehåll

Övningar från Skidskolan

Onsdagsträningen på Skidskolan i Sävast gav mig en del idéer till min egen träning. Fick med mig några övningar som jag ska försöka få med på mina egna pass.

Åk utan stavar helt och hållet. Skate med simtag följt av 3:ans växel utan stavar. Utförs lämpligen då inga andra skidåkare befinner sig på stadion då man annars riskerar att bli transporterad till en viss inrättning och klinik på Sunderbyn (lokala sjukhuset) där de undersöker om det är lämpligt för personen i fråga att vistas bland andra människor.

En annan bra övning för att träna på hållningen är att ha stavarna horisontellt bakom ryggen, efter halva varvet följt av stavarna bakom nacken. Se till att inte vingla i sidled med överkroppen och se till att inte få vridning på överkroppen. Det syns tydligt på de långa stavarna om man slarvar.

"Gunde-skate" för att träna viktöverföringen. Här upptäckte jag en egen liten teknikträning jag kan göra också. Perfekt tillfälle att träna på hur långt bak jag lyckas sätta ner skidan mot vart jag brukar sätta ner den.

Nu behöver jag bara komma iväg ut och träna.


Kommentarer